lördag 29 oktober 2011

Polisutredningen mot mig är nedlagd


Bakgrund

Den 16 juni beslutade SDN Norra Hisingen vid ett extra nämndmöte att polisanmäla mig för att jag bloggat i folkpartiets SDN-blogg om två flyktingbarn som skulle utvisas med sina föräldrar som hade misshandlat dem så mycket att de var LVU-placerade. Barnen var ett ärende i vårt sociala utskott. Uppmärksamheten i pressen innebar att utvisningen blev uppskjuten, men verkställdes tyvärr den 27 september.

Polisutredning nedlagd
111026 beslutade Kammaråklagare Göran Hansson att förundersökningen mot mig skulle läggas ned och avslutas. Ärendet är således avslutat (om ingen överklagar det). Jag vill härmed tacka för det stöd alla givit mig i denna process och det är skönt att det nu är ett avslutat kapitel. Det ursprungliga syftet med bloggen var ju att uppmärksamma det felaktiga i att utvisa barn som är LVU-placerade. Tyvärr så har de aktuella barnen blivit utvisade, men ärendet har ju fått stor uppmärksamhet och det pågår nu utredningar om att se över den aktuella lagstiftningen.

Tack än en gång för allt stöd jag fått i form av brev och samtal :)

Bo Anderssen

Nedan kan ni se den omtalade bloggen som var publicerad på folkpartiets "SDN-blogg", men som togs bort efter att jag blivit polisanmäld. 

Snart riskerar två små barn att mördas av sina föräldrar, socialtjänsten på Norra Hisingen står maktlös!

På Norra Hisingens utskottsmöte den 28 mars behandlade vi ett ärende som fick mig både att bli tårögd och förbannad. Det handlar om två små barn som blivit placerade i ett familjehem enligt lagen om vård av unga (LVU). Barnen är en liten flicka på två år och en pojke på fyra år. Orsaken till placeringen är att föräldrarna har misshandlat sina barn mycket grovt. När de läkarundersökts så har de blött näsblod. De har även haft blod som runnit ur öronen, samt diverse blåmärken på kroppen. Barnen har även fått stryk när de tillsammans med föräldrarna träffat socialtjänsten. När socialsekreteraren konfronterar pappan med detta så svarar han ”Barn tål mer än vad man tror, skall uppfostringen fungera så måste man slå hårt, annars blir det ingen bra effekt”.

Tyvärr slutar inte den bisarra historien här! Pappan som misshandlar sina barn är mycket orolig för att hans fru kanske dödar barnen. Även hon misshandlar barnen. Han berättar att hon ibland hotat barnen med att knivdöda dem. Barnen är nu placerade i ett tryggt familjehem. När de kom dit mådde de mycket dåligt och grät nästan jämnt. Nu mår de mycket bättre och tyr sig på ett bra sätt till familjehemsföräldrarna.

Tyvärr slutar inte den bisarra historien här heller. Familjen har kommit hit som flyktingar, men skall nu avvisas om ett par veckor till sitt hemland, som är ett fattigt och resurssvagt Öststatsland. Trots att barnen är LVU-placerade så kommer de att bli utvisade tillsammans med sina föräldrar. Ansvarig socialsekreterare har förgäves försökt förmå ansvarig myndighet att ändra sitt beslut. Utlänningslagen väger dock tyngre än LVU-lagstiftningen.

Myndigheten som ansvarar för avvisningen har specialchartrat ett plan för att transportera ner familjen. Det kommer att följa med en vakt på planet som skall bevaka mamman så att hon inte förgriper sig på barnen under transporten. När planet landat kommer familjen att lämnas vind för våg på flygplatsen. Hur det kommer att gå för barnen vågar jag inte tänka på!

Jag känner en enorm frustration kring det här ärendet. Har någon något bra tips att komma med i denna fråga. Jag vet inte hur jag skall agera. Inte blir det lättare av att allt är sekretessbelagt!

Bo Anderssen, vice ordförande i utskottet på Norra Hisingen   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar