Segregationen har ökat kraftigt i våra storstäder de senaste
årtiondena, vilket inte minst märkts här i Göteborg. Inkomstklyftorna ökar mer
och mer för varje år mellan de rika och de fattiga stadsdelarna. Det är mycket
olyckligt att även nya stadsdelar redan från början är mycket segregerade. Jag
tänker då framförallt på Norra Älvstranden där de nya invånarna nästa uteslutet
består av socioekonomiskt starka personer.
Det råder idag en stor enighet bland alla partierna i
kommunfullmäktige om att vi måste ta krafttag för att bryta den pågående
segregeringen som medför ökat utanförskap. När man läser den rödgröna majoritetens
mål och inriktningsdokument ute i stadsdelarna så skrivs det många vackra ord
om vikten av att motverka segregation. Tyvärr så saknas det oftast konkreta
förslag på hur vi skall komma ur den onda spiralen vi befunnit oss i under de
senaste årtiondena.
Från folkpartiets sida vill vi nu gå från ord till handling
för att minska klyftorna. Vi anser att skolan har en avgörande central roll i
kampen mot utanförskap. Det största sveket mot de mest utsatta är en skola som
inte fungerar och kan förmedla kunskaper och som inte ger redskap för
framtiden. Förorternas skolor är ofta misslyckade och där reproduceras
utanförskapet och nya generationer av förlorare skapas. Detta kan inte
accepteras!
I dag återfinns de bästa och framgångsrikaste skolorna
oftast i de socioekonomiskt starka stadsdelarna, detta vill vi i folkpartiet
ändra på! Naturligtvis skall dessa framgångsrika skolor finnas kvar, men vi
vill även att det satsas mer resurser till skolor i utsatta områden. Vår vision
är att flera av våra mest framgångsrika skolor inom några år skall ligga i dessa
områden.
Folkpartiet vill satsa på s.k. magnetskolor som vi tror kan
vara som en murbräcka mot segregation och utanförskap. Det skall ställas höga
krav på dessa skolor när det gäller ordning och reda, kunskapsförmedling och kvalité.
Vidare är det viktigt att det råder ett starkt ledarskap med tydliga normer och
duktiga lärare. Magnetskolorna skall erbjuda en rad attraktiva inriktningar
exempelvis miljö, naturvetenskap, idrott, matematik m m. Det skall även finnas
goda möjligheter till läxhjälp.
Med magnetskolor kan man uppnå många dynamiska
socioekonomiska effekter. Dels kan man få de medelklassbarn som bor i
stadsdelen men går i skolan i en annan stadsdel att återvända till den egna
stadsdelen. Dels kan man locka barn från rika stadsdelar att söka sig till
magnetskolor i utsatta stadsdelar. Den tredje och kanske viktigaste effekten är
att de socioekonomiskt svaga barnen i närområdet naturligtvis också får gå i
magnetskolorna.
Magnetskolor har sitt ursprung från USA där de började
lanseras på 70-talet. Erfarenheter och forskning från dessa skolor i New York
visar tydliga positiva resultat. Elever hoppar inte av skolor i förtid lika
ofta som i traditionella skolor och presterar oftast bättre resultat. Lärarna
är oftast stolta och mer engagerade.
En stötesten med den här typen av projekt brukar vara
finansieringen. En väl fungerande magnetskola kostar mycket mer än en
traditionell skola, men den ger samtidigt flera vinster som redovisats ovan. En
LVU-placerad ungdom kostar cirka 1.5 miljoner kronor varje år. Kan man undvika
två LVU-placeringar på varje magnetskola så har man i praktiken sparat in
merkostnaden. Man kan också förmoda att skadegörelsen i stadsdelar med
magnetskolor minskar. Vi anser således att magnetskolor inte borde öka kostanden
för stadsdelsnämnderna, utan de blir en murbräcka mot segregation och
utanförskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar